« Vijftig jaar EuropaNog eens veiligheid »

Verkeerscirculatieplan

Permalink 03/23/09 10:28, by christa, Categories: Algemeen

Ik hoop dat de techniek mij vandaag wil helpen, zodat ik toch verstaanbaar ben, want mijn eigen volume is drastisch verminderd door mijn verkoudheid. Laten we hopen dat ik onderweg geen hoestbui krijg of me verslik in mijn eigen woorden.

Het lijkt erop dat de gemeenteraad van Den Haag zich wl heeft verslikt. In het verkeerscirculatieplan. De VVD stelt een commissie van wijze mannen voor en de PVDA en GroenLinks zijn daar niet van gecharmeerd.

Ik ook niet.
Begrijp me goed: Ik heb niks tegen een commissie. Maar ik weet niet of het wel zo'n wijze commissie wordt als daar alleen maar mannen in komen te zitten. Op het gebied van verkeer en auto's zijn vrouwen over het algemeen veel wijzer dan mannen.

Ik zie op mijn tochten door Den Haag - meestal met het openbaar vervoer, soms op de fiets, maar toch ook wel regelmatig met de auto - vaak situaties waarvan ik denk: zou daar nou echt iemand over hebben nagedacht? Meestal kom ik tot de conclusie: nee, het bestaat niet dat daar iemand over heeft nagedacht.

Dus neem nou alsjeblieft een commissie van Wijze Mensen. Mannen n vrouwen. Heus, die zijn er zat hier in Den Haag.

Die waren er ongetwijfeld ook in Groningen indertijd waar Jacques Wallage zijn Groningse verkeerscirculatieplan in 1977 invoerde. Precies dertig jaar geleden. Waar het geloof ik ook wel redelijk functioneert, hoewel het voor mensen van buiten Groningen nooit helemaal duidelijk geworden is hoe je nu precies ergens moet komen. Tegenwoordig, met de elektronisch wegwijzende Truusjes en Brammetjes, zal dat gelukkig geen problemen meer opleveren.

In de vijftig jaar dat ik nu Hagenees ben, kan ik me niet anders herinneren dan dat er gewerkt wordt aan een betere doorstroming van het verkeer in de binnenstad. Ik weet niet hoeveel versies van het Rijswijkseplein ik intussen heb doorkruist, misschien heb ik er tijdens mijn Leidse emigratiejaren zelfs wel een paar gemist, maar het zijn er talloze geweest. Ik heb het Prins Bernardviaduct zien bouwen. En weer zien inkorten. Ik weet niet beter of er stonden in Leidschendam een paar eenzame dragers voor een viaduct in aanleg. Tot ze afgebroken werden.

Ze waren voor de N14 inderdaad. Volgens mij zijn de plannen voor dat stukje rondweg van Den Haag zelfs al ouder dan ik. En nog altijd is ie er niet zoals ie er zou moeten zijn.

En dan heb ik het nog maar over de randen van de stad. Die stad zelf, de binnenstad, daar wordt ook al jaren aan gewerkt. Ik hoef hier niks meer te zeggen over onze zwembadtunnel toch?

Eroverheen.
Eronderdoor.
Eromheen.

Dat zijn de mogelijkheden die je hebt voor een oude binnenstad. Maar die drie manieren houden nou eenmaal geen rekening met het feit dat je er k IN moet zijn van tijd tot tijd. In wilt zijn van tijd tot tijd. De beste manier is per goed openbaar vervoer of per fiets. Maar soms moet je met de auto, omdat je iets te vervoeren hebt waar tram of fiets niet handig voor zijn.

Ik denk dat we in hartje Den Haag voor die situaties nu een werkbare oplossing hebben met een riante parkeertunnel. Hoe ik er vanuit het noorden moet komen weet ik nog niet, maar vanuit het zuiden lukt het me redelijk. Ik hoop dat dat met het verkeerscirculatieplan ook nog steeds lukt.

"Die stad komt nooit af". Dat is de titel van een boek. Over Den Haag? Nee, over Rotterdam. Geschreven in 1984. Onder andere door Jules Deelder.

Misschien moeten wij onze eigen versie maar schrijven.

Christa, februari 2007

No feedback yet

Een plekje waar ik al mijn columns kwijt kan, oud en nieuw. De meeste zijn columns die ik gemaakt heb voor Radio Discus.

Columns

Search

XML Feeds

free blog